UTAMAKAN KEUTAMAAN by Prof Madya Mohd Ishak Bin Ibrahim


Nuffnang Ads

MONDAY, 25 MARCH 2013

Tolo Dulu Ko? Ayam Dulu?

UTAMAKAN KEUTAMAAN

SOROTAN CERITA : Telur dulu ke ayam dulu? Rasanya ramai antara kita diberi persoalan ini dimana kita akan berbincang dengan panjang lebar tetapi jawapannya tetap tergantung. Yang penting ini adalah antara bukti kekuasaan Allah SWT.
 








 
Begitu juga bila memasak, resepi yang sama pengolahan yang berbeza pastinya rasa berbeza. Kemudian kita akan kata 'kenapa ya rasa yang saya masak lain padahal ramuannya sama?' Disinilah pentingnya kita memahami setiap satu ramuan masakan tersebut. Bila kita faham ramuan mana yang mudah empuk, ramuan apa yang boleh kemudian, ramuan apa didahulukan, apinya panas tahap mana, pasti hasilnya terbaik. Begitu juga dengan setiap kerja yang kita lakukan. Berilah keutamaan dan utamakan perkara-perkara penting dulu untuk kerja kita terus maju kehadapan.
 
Disinilah penting menjadi ketua sebuah rumahtangga. Sama juga untuk menjadi ketua disebuah organisasi. Menjadi seorang ketua adalah hanya untuk membuat sesuatu keputusan tepat pada waktu. Orang bawahan dilatih dengan baik supaya bila cadangan sampai dimeja ketua keputusan dibuat dengan pantas tetapi jika sebaliknya, di sinilah letaknya tugas seorang ketua membentuk dan mengajar orang bawahan supaya membuat kerja dengan betul, teratur dan dalam jangkamasa yang telah ditetapkan. Memasak juga begitu, kalau terlebih masak mungkin terlampau empuk, kalau cepat sangat mungkin belum empuk dan sebagainya.
 
Dimana kita? Perlu diingat semua kita adalah seorang ketua. Ketua mengajar orang bawahan supaya membentuk minda yang hebat dimana sentiasa mencari jalan bagaimana untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Begitu juga memasak, Kalau ramuannya tak ada carilah ramuan yang mungkin boleh memberi rasa yang sama atau yang hampir sama.
 
Renungan : Kreativiti penting supaya setiap yang kita lakukan menyeronokkan dan hasilnya terbaik!

Comments

Popular Posts